LES MOTEURS TRIUMPH PROPULSERONT LES MOTO2 EN 2019

08/09/2017: ENGINE DEVELOPMENT UPDATE

A major step in Triumph’s Moto2TM 2019 season race engine development programme came last week with the second track test at the Ciudad del Motor de Aragón. Following on from the extensive factory test programme, Julian Simon, 2009 125cc World Champion, Moto2TM runner-up and experienced Moto2TM test rider, put the Triumph engine development prototype through its paces.

Coming mid-way through the engine development programme, this successful track shake down test provided essential data input into the performance and durability evaluation programme. Initial feedback from the test shows that the development programme is progressing positively and that we are well on schedule for the handover in June 2018 of the first batch of Moto2TM  race engines.

In regards to power, torque and durability, we are ahead of our expectations and during the track session saw excellent results, with the bike delivering good, consistent and competitive lap times.

Steve Sargent, Chief Product Officer for Triumph Motorcycles, said; “At this stage of the development programme we are in a good place. We are very pleased with the pace that Julian is showing with the latest engine and his feedback has been very positive. We have confidence that we will deliver an engine that the teams will enjoy racing with and a spectacle and sound that will excite the fans.”

Julian Simon, 2009 125cc World Champion, Moto2TM runner-up and experienced Moto2TM test rider said “I am really happy to be here in Aragón testing the development of the 2019 Moto2 engines with Triumph. I can see there has been a big improvement with the latest engine, giving a great feeling. There’s a lot of power and the gearing is fantastic, and for the sound, this is also fantastic. To me, it’s fun.”

This testing update follows on from the announcement of Triumph Motorcycles as the exclusive engine supplier to the FIM Moto2TM World Championship from the 2019 season onwards.

With a three-year contract with Dorna - the commercial rights holder of MotoGPTM – Triumph are to supply a dedicated race tuned 765cc Triumph triple engine, based on the powerplant from the all-new 2017 Triumph Street Triple

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06/02/2017: MOTO2TM ANNOUNCEMENT 

Nous sommes fiers d’annoncer qu’à partir de 2019, Triumph Motorcycles sera le motoriste exclusif du championnat Moto2TM.

POUR VOIR UNE ANIMATION DU MOTEUR TRIUMPH MOTO2 CLIQUEZ ICI

Triumph a signé un contrat de trois ans avec la Dorna – le propriétaire des droits commerciaux du MotoGPTM – pour la fourniture d’une version course du moteur trois cylindres de 765cc basé sur le moteur du tout nouveau Street Triple 2017.

Paul Stroud, Chief Commercial Officer de Triumph Motorcycles: “C’est un moment important pour Triumph. Il ouvre un nouveau chapitre de nos 110 ans d’histoire en compétition et s’ajoute aux nombreuses courses gagnées par nos trois cylindres, notamment au TT et en championnat supersport. Nous sommes impatient de construire avec la Dorna, les pilotes, les équipes et les fans du Moto2TM une longue et excitante période.” 

Carmelo Ezpeleta, Chief Executive Officer de la Dorna: “Nous sommes vraiment très heureux de ce partenariat avec l’une des marques les plus célèbre de la moto. Les trois cylindres Triumph sont réputés pour leur puissance et leur coule et ont aussi obtenu de grandes victoires en course. Triumph et son trois cylindres sont le choix idéal pour le championnat Moto2TM. Vivement la saison 2019 et le d ébut d’une nouvelle ère pour le Moto2TM en partenariat avec Triumph.”

Herve Poncharal, Président de l’IRTA:  “ Le Moto2™ est la catégorie la plus importante pour alimenter le MotoGP™ en nouveaux talents. La plupart des meilleurs pilotes en MotoGP sont passés par la catégorie intermédiaire. L’arrivée de Triumph comme unique fournisseur motoriste et l’arrivée d’un nouveau Boitier électronique marque une nouvelle ère pour la catégorie, renforçant son positionnement de catégorie reine pour l’accès au MotoGP. 

Le moteur

Dans sa version ‘route’ le moteur du Street Triple RS de 765cc développe 123CV à 11 700 tr/mn et un couple de 77Nm à 10 800 tr/mn. Il a plus de 80 nouvelles pièces si on le compare à la génération précédente incluant un accroissement de la course et de l’alésage.

Parmi les nouvelles pièces, il y a entre autre:

  • Nouveau villebrequin
  • Nouveaux pistons
  • Nouvelles bielles et balancier
  • Traitement Nikasil
  • Boite de vitesse revue

La version course du moteur Triumph 765cc de Moto2 a été développé pour permettre au moteur de mieux respirer et de prendre plus de tours que le moteur de série pour des performances nettement améliorées. D’autres modifications ont été faite pour adapté le moteur aux contraintes de la course.